יום שני, 24 בינואר 2011

אוּקֶמִי 受け身



אוּקֶמִי - 受け身 - תגובת האוּקֶה (התוקף), כאשר הטוֹרִי (המתגונן) מבצע טכניקה.

פירוש:
אוּקֶמִי הוא מושג שמתיחס אל מכלול התגובות הנדרשות מאיתנו, כאשר השותף שלנו לאימון, מבצע טכניקה כלשהי בהתאם להתקפה שלנו. כל הטכניקות הבסיסיות של האייקידו, מסתיימות כאשר התוקף מרותק, מוטל, או מרותק לאחר שהוטל. לכן, החל מהאימון הראשון, לומדים באופן יסודי את מיומנות הנפילה והגלגולים.

פירוש המושג "אוּקֶמִי" הוא: 
אוּקֶה / אוּקֶרוּ 受け - לקבל.
מִי 身 - גוף.
"אוקמי" אם כן, הוא הגוף המקבל, לעומת המתאמן המתגונן שמבצע את הטכניקה ("טוֹרִי", או "נָאגֶה" במקרה של הטלה).


לימוד נכון של נפילות וגלגולים על משטח מזרנים, יאפשר לנו לרכוש הרגלים תנועתיים, אשר יגנו עלינו בעת נפילה, לא רק בעת אימוני האייקידו, אלא גם מחוץ לדוג'ו בחיי היומיום.

שלושת סוגי האוקמי הבסיסיים ביותר הם:

קוֹהוֹ אוּקֶמִי - נפילה לאחור
מעמידת קָמָאֶה, מניחים את הברך של הרגל האחורית על הטטאמי, ולאחר מכן נופלים לאחור עם גב מעוגל ככל האפשר. בכדי למנוע פגיעת ראש בקרקע, יש לקרב ככל האפשר או להצמיד את הסנטר אל החזה, ולהביט לכיוון הקשר של החגורה. לאחר שהשרירים מתחזקים, וכאשר מקבלים בטחון בנפילה לאחור, נהוג לחדול מלפגוע עם הברך ישירות בקרקע, ובמקום זאת, להחליק את צד הברך והירך וליפול באופן זריז ובריא יותר.
אנשים שלא למדו כיצד ליפול, ונופלים לאחור, עלולים לפצוע את היד שמנסה לבלום את הנפילה, את האגן, את הגב, או את הראש. תירגול סדיר של נפילה נכונה, יפתח אצלנו במהירות הרגלים תנועתיים שימנעו את הפציעות הללו. לכן, כאשר מתאמן חדש מצטרף אל הדוג'ו, יש ללמדו אוקמי שלב אחרי שלב, ולהנחות אותו שלא למהר ללמוד את הטכניקות של האייקידו לפני שהתרגלנו ליפול באופן בטיחותי, בריא ולא כואב.

קוֹהוֹ קָייטֶן אוֹקֶמִי- גלגול לאחור
גלגול לאחור משמש אותנו כאשר הנפילה היא בתנופה, או כאשר נדרש מאיתנו להתרחק במהירות מהטוֹרִי. תחילת הגלגול לאחור, הוא כמתואר בהסבר לקוהו אוקמי. הגוף בא במגע עם הקרקע לפי הסדר הבא: בעת נפילה על רגל שמאל: ברך שמאל, צידו השמאלי של הגב התחתון, גב, שכם ימין, כתף ימין, יד ימין. יש לשאוף לקום בתנועה אחת בעזרת התנופה של הנפילה, ולהתיצב בעמידת קמאה מול התוקף. גם כאן, יש לשים לב להנחייה להצמיד ככל האפשר את הסנטר אל החזה בזמן הנפילה לאחור, בכדי להימנע מפגיעת הראש בקרקע.

זֶנפּוֹ קָייטֶן אוּקֶמִי - גלגול לפנים
גלגול לפנים, מגן על הגוף שלנו כאשר אנו נופלים תוך כדי תנועה מהירה לפנים. גלגול לפנים, מבוצע בסדר פעולות הפוך מזה של גלגול לאחור. מעמידת קמאה, הגוף נוטה לפנים תוך כיפוף קל של הברך הקדמית. יש לשאוף לקום לעמידת קמאה בזריזות, עם הפנים אל זה שהטיל אותנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה