יום שני, 25 ביוני 2012

אִיקיוֹ: נשק של הרוח



אִיקיוֹ: נשק של הרוח / מאת מִיצוּגִי סָאוֹטוֹמֶה סנסיי
תרגום מאנגלית: לובה ויכנסקי וסמדר אברמוביץ' מתוך ספרו של מִיצוּגִי סָאוֹטוֹמֶה "The Principles of Aikido", באישור מהוצאת הספרים
עריכה: זאב ארליך


"מַהָטמָה גַנדִי מייצג את רוח הבודו ומהווה דוגמא של לוחם אמיתי במידה גדולה, הרבה יותר מאשר אנשי צבא רבים של ימינו. הנשק היחידי שלו היה אומץ, ורוח שלווה ובלתי מנוצחת"








אין זה קל להפוך ללוחם ההולך בדרך הבּוּדוֹ. קיימים שני מושגים מהם משתמע כי הבחירה היא בידיך. המושג הראשון הוא "אַי נוּקֶה" ומשמעותו היא מצב בו ההתמודדות מסתיימת ללא נפגעים. באייקידו, זו התוצאה האידיאלית. מושג חשוב נוסף שהגיע אלינו מהגישה הבודהיסטית באמנות הלחימה בחרב, הוא "קַאצוּ גִ'ין קֶן" ופירושו, "חרב מצילת חיים" - שמירה על חייו של האויב.


אם אתה נתון לגמרי לחסדיהם של אחרים, לעולם לא תוכל להכריע את תוצאתו של מפגש, לא תוכל לשמור על חייך או על החיים של אלה שברצונך להגן עליהם, וכמו כן לא תוכל למנוע מאויבך מלהכביד על נפשך בכך שהוא פוגע אותך. כדי לפעול לפי "אַי נוּקֶה" אתה צריך להיות חזק מאוד.


אינני מדבר כאן על "שלום מעמדת כח", שמנהיגים רבים מצדיקים על ידו את המרוץ המטורף אל החימוש הגרעיני, אלא על כוח פנימי המאפשר לאדם להשאר אמיץ ושליו מול סכנה או כאוס. אולי יהיה זה מובן יותר, אם אגיד שאדם כמַהָטמָה גַנדִי מייצג את רוח הבודו ומהווה דוגמא של לוחם אמיתי במידה גדולה, הרבה יותר מאשר אנשי צבא רבים של ימינו. הנשק היחידי שלו היה אומץ, ורוח שלווה ובלתי מנוצחת. פעמים רבות הוא הציע להקריב את חייו כדי להציל או לשפר את חייהם של אחרים. ופעם אחר פעם האויבים שלו, אשר נאלצו להתמודד עם האומץ שלו ועם המצפון שלהם עצמם, לא יכלו לתת לו למות ונכנעו לרצונו.  כשגנדי לא נאחז בחייו, זה נעשה לא מתוך זלזול בחיים, אלא מתוך הערכה רבה של ערכם. הוא הקדיש את חייו לשיפור חייהם של אחרים. לא הנשק הופך אדם ללוחם, אלא הרוח שבה הוא משתמש בנשקו.


העיקרון הבסיסי של הטכניקה אִיקיוֹ, נקרא ביפנית "קוּרָאִי דוֹרִי" (להשתלט על הרוח של האויב). הפירוש המילולי של המונח איקיו הוא "טכניקה ראשונה", אך הוא גם מתייחס למשמעות נוספת: "רגע ראשון". המהות של איקיו היא לא בתנועותיו, אלא ביכולת לשלוט במפגש מהרגע הראשון. לאיקיו, יש גרסאות רבות של תנועה, עם נשק ובלי,  אך לכולן דבר משותף - הטוֹרִי (זה שמבצע את הטכניקה) שולט במרכז של האוּקֶה מתחילתה של התנועה.


מרגע שנוצרה שליטה, יש לכם את הכוח לבחור: לפצוע את התוקף או לשמור עליו. באייקידו, הבחירה היא לשמור. גם לתוקף ניתנת בחירה. עקרון זה מובן כשמבצעים איקיו עם חרבות. כאן המתגונן מגיע לעמדה שבה בתנועה אחת הוא שולט על חייו של התוקף. קיימת דרך לבצע איקיו עם חרב, בה התוקף מרים את חרבו כדי להכות, והמתגונן מקרב את החרב שלו לגרונו של התוקף. בנקודה זו לתוקף יש שתי ברירות: לוותר על הסכסוך או למות. המתגונן מציע לתוקף חיים במקום לכפות עליו את המוות. אם התוקף ממשיך לנסות להלחם בנקודה זו, הוא עושה מעשה של התאבדות.


המרכיב החשוב ביותר של איקיו הוא הרוח. שום נשק או מיומנות טכנית לא יעזרו לכם באיקיו, אם הם אינם נובעים מבטחון ואומץ. אתם צריכים להכנס ולהשתלט על הרוח של האויב עם אותו חוסר פחד שמיוצג על ידי העיקרון של אִירִימִי. אבל, את חוסר הפחד צריך לשלב גם עם עיקרון ה"אַי נוּקֶה". אתם צריכים להתעלות על הרצון לנצח את היריב, ולשאוף למטרה של סיום הסכסוך עוד לפני שהוא מתחיל.


המטרה החשובה ביותר בלימוד איקיו, היא יישומו בחיי היומיום. אנחנו לא מתאמנים באייקידו כדי להפוך לאמנים דגולים בחרב או למומחים בקרבות רחוב. המטרה היא, פיתוח מודעות של רב אמן בחרב, אשר תשמש אתכם לטובה. באייקידו, אנו מבקשים ללמוד להתמודד עם כל מפגש בחיים באומץ ובשלוות רוח, לשים את כל כולך בכל אתגר, כאילו היה זה האחרון בחייכם, ולהתייחס לאויבכם עם חסד ועם אהבה לאנושיות שלהם. היכולת להגשים דברים אלה הנו הישג בלתי מבוטל. אם תנסו ליישם את עקרון האיקיו בחייכם באופן קבוע, החיים שלכם יתמלאו בהגשמה ובסיפוק. אימון באיקיו מיועד ללמד אתכם אומץ ועמידה תחת לחץ וללמד אתכם להיות רגועים מול תוקפנות. בנוסף לטכניקה, איקיו הוא מצב מנטלי. הוא נותן לכם כוח להשפיע על אחרים לטובתם ולא בכדי להרוס אותם.


פעם שאלתי את או-סנסיי (מייסד האייקידו) מה הוא הסוד האמיתי של האייקידו. הוא ענה לי: "זה הרי איקיו. לימדתי אותך את זה מן ההתחלה." לקח לי שנים רבות של אימונים לקלוט את האמת שבדבריו, וכעת, כשאני מתבונן בתלמידי, אני מבין את התסכול של או-סנסיי כשסירבתי לקבל טענה זו. ביחד עם זאת, אני מבין גם כמה קשה לאנשים להאמין שמשהו שנראה כה פשוט, הוא הציר אשר עליו נפתחת הדלת אל ההבנה.


איקיו הוא תנועה אחת. זה גם המקור לכל תנועה באייקידו. זו תנועה ראשונה ואחרונה, ההתחלה של טכניקה וגם סופה. הרי אם אתם שולטים בתחילתה של הטכניקה, האם אתם לא שולטים גם בסופה? זו הפשוטה שבתנועות - להיכנס בלא פחד. אך מאחורי תנועה פשוטה זו, נמצאים מאות שנים של קרב, עמל, אימון ועידון מנטלי ורוחני. איקיו הוא עיקרון, אשר מאפשר לכם להרוג במכה אחת, אבל הוא גם אמצעי המאפשר לנו לעצור סכסוך ולדרוש שלום. האימון באיקיו נעשה כבר בתחילתו של לימוד האייקידו, אך להבין את משמעותו המלאה, יש צורך בתקופת חיים שלמה.





סָאוֹטוֹמֶה סנסיי:
החל את אימוניו בשנת 1954 תחת הוראתו הישירה של מייסד האייקידו מוריהי אואשיבה או-סנסיי. מאז חייו מוקדשים במלואם לאייקידו. עת חי ביפן, הוא היה אחד המורים הבכירים בהומבו דוג'ו בטוקיו, אך בשנת 1975 החליט סאוטומה סנסיי לקיים את משאלתו של או-סנסיי ולצאת ולהפיץ את האייקידו מחוץ ליפן. בארה"ב הקים דוג'ו המהווה כיום מרכז לארגון בן אלפי חברים. סאוטומה סנסיי הוציא לאור שני ספרים ומאמרים אין ספור. פעילותו כיום מתמקדת בהוראת אייקידו בדוג'ו שלו בוושינגטון ובהעברת סמינרים ברחבי העולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה