יום שישי, 17 באוגוסט 2012

להיות סֶנסֶיי, להיות תלמיד

"סֶנסֶיי (מורה), הוא לא רק אדם בעל ידע ונסיון שלמד דבר מה והוא מעבירו אל תלמידיו. סנסיי אמיתי הוא אדם שנמצא בחיפוש מתמיד אחד דבר מה. אלו שמצטרפים אליו בחיפוש זה, הם תלמידיו האמיתיים, וכל עוד חיפוש זה נמשך, המורה ימשיך להיות מורה." שיממוטו סנסיי.

אני חושב לאחרונה אודות דבריו אלו של שיממוטו סנסיי שפתחו את הסמינר שלו שהתקיים כאן לפני חודשים ספורים. תפקידו של מורה דרך, הוא לא לתת הוראות הגעה לתלמידיו ולשלוח אותם לדרכם. אל לו לפלס את הדרך עבורם. מורה אמיתי, יעניק לתלמידיו השראה ליצור בעצמם את הכלים שמיועדים לסייע להם לגלות את דרכם, ולהפוך את המסע שלהם ביחד איתו למסע משותף של התקדמות בדרך והתפתחות הדדית. 

חיפוש זה, אשר המורה ותלמידיו שותפים לו, בא לידי ביטוי בדרכים מגוונות. חלקו נעשה במעמקי הלב וחלקו נסמך על כתבים, יצירות, אנשים שמעניקים ידע והשראה, וכמובן החשובים ביותר - אימון משותף ויצירה. החיפוש נעשה בד בבד בהתבוננות פנימה, ובמבט החוצה.

החיפוש אינו תמיד מניב פרי. כשהמורה חופר בחול תמיד יצטרפו אליו תלמידים שישתתפו בתקוותו למצוא משהו, וכשהוא מוצא זהב, כולם חופרים במרץ ובהתלהבות, ועוד ועוד אנשים מצטרפים. הבהלה לזהב בהתגלמותה. לעומת זאת, כשהמורה אינו מוצא דבר, חלק מהתלמידים מתחילים לאבד עניין ולנטוש. אלו שנותרים עימו וממשיכים לחפש ביחד עם המורה, הם אלו שמבינים את מהותו של מורה ואת מהותו של תלמיד. הם אלו שמסוגלים להמשיך גם כשלא נוח, גם כשלא מעניין, גם כשקשה מאוד. 

מצידו של התלמיד נדרש איזון בין אמון סבלני לבין ראייה מפוכחת של המציאות. תלמיד חכם ישכיל להיות ער לאפשרות שהוא עשוי ביום מין הימים להשגיח על דרכו של המורה. היו מורים שהלכו לאיבוד. אך אל לו לתלמיד להסיק מסקנה נמהרת. אחת התכונות של מורה היא אורך רוח, ומורה שעבר כברת דרך, טוב שנמתין בסבלנות ונסייע לו בסבלנות ומבלי לצפות תמיד לתוצאות מהירות. 

חיפוש מתמיד ודרך נהדרת לכולנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה