יום חמישי, 15 בנובמבר 2012

הסבר קצר אודות סייזה

סֶייזָה, היא צורת ישיבה אופיינית ליפן המסורתית ממנה הגיע אלינו האייקידו. פעוטות נוהגים לשבת כך באופן טבעי. ככל שאנו מתבגרים, יש לנו פחות הזדמנויות לשבת כך, ולכן מבוגרים רבים בתחילת דרכם באייקידו מתקשים לשבת בסייזה. עם תרגול זהיר והתקדמות הדרגתית, גמישות הקרסוליים והברכיים ישתפרו, וכעבור זמן מה יתאפשר לך להינות מיתרונות צורת ישיבה זו.


צילמה: עדי בר-זכאי
נימוס וכבוד: סייזה נחשבת לישיבה מנומסת ומכובדת ביותר בתרבות היפנית, והיא מאפשרת לנו להתיחס במלוא ההערכה כלפי המקום, האנשים והאייקידו.

ערנות ובטיחות: בישיבה בסייזה, קל לנו לשמור על גב זקוף, וכך לשמור על קשב, ערנות ומודעות לסובב. המעבר מעמידה לישיבה בסייזה וחזרה לעמידה הוא זריז ויציב, ומאפשר לנו להיות דרוכים ומוכנים בכל עת לבצע טכניקת אייקידו, או לזוז במקרה שמישהו בזמן הדגמה או אימון, מתגלגל לכיוון שלנו, או מתקרב בצורה לא זהירה.

רוגע קשוב ועוצמתי: בהשוואה לישיבה מזרחית שנוטה להיות כפופת גב, הסייזה הזקופה מאפשרת לנו לנשום נשימה בטן עמוקה שממלאת את הגוף שלנו באנרגיה ובעוצמה.

בריאות וגמישות: בתחילת דרכנו באייקידו, מתאמנים רבים מתקשים לשבת אפילו דקה או שתיים. משיעור לשיעור, הגוף הולך ומתגמש, ומתאמנים וותיקים יכולים לשבת חצי שעה ואף למעלה מזה.

לימוד יעיל: בעת צפיה בהדגמה או בהסבר, אנחנו משתדלים לשבת בסייזה. יש לכך מספר סיבות: הישיבה הנמוכה מקלה עלינו להבחין קודם כל בפעולת כפות הרגליים של המורה המדגים. באמנוית הלחימה של יפן מדגישים שדיוק השימוש ברגליים הוא המפתח להצלחת הטכניקה. ישיבה בסייזה חוסכת מקום, פחות מסתירה, ובמידת הצורך, מאפשרת לנו לקום באופן זריז ומיידי. סייזה היא ישיבה אלגנטית ומכובדת, שעוזרת לנו ללמוד אייקידו ביעילות, תוך שיפור גמישות הרגליים, ושמירה על הבטיחות.

כאשר אי אפשר לשבת בסייזה: אם אין באפשרותך לשבת בסייזה, יש לשבת בישיבה מזרחית עם גב זקוף ככל האפשר, ותוך המנעות מישיבה במקום קרוב מדי להדגמה או לאנשים שמתאמנים, זאת בכדי שנימנע מהתנגשות בנו בשל הסרבול התנועתי שמאפיין את הישיבה המזרחית מוצלבת הרגליים. 

כיצד יושבים בסייזה: 
  • הברכיים במרחק מה זו מזו כך שהרגליים יוצרות שני שוקי משולש. 
  • משקל הגוף בין העקבים.
  • גב כף הרגל שטוח על מזרני הטטאמי.
  • בוהנות הרגליים נוגעות זו בזו או מונחות זו על גבי זו.
  • הגב והעורף זקופים בקו אחד.
  • הכתפיים רפויות אך ישרות.
  • השכמות בקו ישר (לא מכונסות)
  • הסנטר מכונס מעט מבלי להשפיל את הראש, והמבט רחב ככל האפשר.
  • הידיים מונחות ברכות על הירכיים.
  • נשימת בטן - שאיפה איטית מהאף אל תחתית הבטן ונשיפה איטית מהפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה