יום שבת, 29 בדצמבר 2012

רמיזות ודיבורים ישירים אודות הדרגה הבאה שלנו



המורה הראשון אצלו למדתי אייקידו במשך 14 שנה (קוימה סנסיי), וזה שלפניו שאצלו למדתי קרב מגע 18 שנה, והמורה לאייקידו שלאחר מכן ליווה את הדוג'ו שלנו (פוג'יטה סנסיי), וכיום פוקקוסה סנסיי ושיממוטו סנסיי, כולם מלמדים ומנהלים את הדוג'ו שלהם כל אחד בדרכו הייחודית.  

אבל, בכל הקשור לאטיקט, רוב דברים זהים לגמרי אצל כולם. אחד מהם הוא נושא הבשלות של התלמיד לדרגה הבאה שלו:

התלמידים לעולם לא רומזים בשום צורה שהיא איזה שהוא דבר לגבי המבחן הבא שלהם או הדרגה הבאה שלהם או של החברים שלהם. נושא הדרגה הבאה מגיע אך ורק מצד המורה. 

קיימים דוג'ואים פחות מסורתיים בהם התלמידים עצמם ניגשים למבחנים כאשר הם מרגישים מוכנים ולאחר שהם מילאו את מיכסת האימונים הנדרשת. כך למשל נהוג בהומבו דוג'ו (הדוג'ו המרכזי בטוקיו) עד לדרגת דאן 4. לאחר מכן יש להמתין ששיהאן בכיר ימליץ ביוזמתו להעלותך בדרגה.

בדוג'ו מסורתי קיים טאבו בכל הקשור לאיזכור נושא הדרגות על ידי התלמידים. אל לו לתלמיד להתעסק בזה, לשאוף לזה או לחפש דרכים עקיפות שיסבו את תשומת הלב של המורה לדרגה שלו ולקידום שלו. הכרתי כמה מורים שאם תלמיד היה נוהג כך, הוא יכול היה לשכוח מהמבחן הבא שלו לשנים רבות. פורויה סנסיי (ז"ל) היה כזה, והיו עוד. התלמידים צריכים להתמקד רק בדבר אחד והוא ההתקדמות שלהם בכל יום ביומו והאימונים שלהם ושל החברים שלהם בדוג'ו ומחוץ לו. כל מחשבה ורמיזות לגבי דרגות נחשבים לחשיבות עצמית ולשאפתנות רדודה.

כשמגיע הזמן, והמורה אומר לתלמיד שהגיע הזמן להיבחן, קורה שהתלמיד מגיב בהסתייגות. הוא אומר שהוא לא מרגיש מוכן, או שישנם תלמידים שראויים לפניו, וכו' וכו'.  
כשמורה אומר לך שהגיע הזמן שתתכונן למבחן הבא שלך, כל שיש לעשות הוא לקוד קידה, ולומר:
Hai Onegai Shimasu. או בעברית: כן, אני אתכבד לעשות זאת.

היה והתלמיד לא יכול בגלל סיבה חיצונית כלשהי (עבודה, מעבר דירה וכו' וכו'), ברור שהוא אומר זאת למורה. במקרה כזה פשוט אין ברירה.

בניגוד לשנים עברו בהן נושא זה לא עלה כלל, בשנה החולפת היו שניים-שלושה מקרים בהם תלמידים אמרו או רמזו דברים לגבי הדרגה או המבחן הבא שלהם. אודה לכם אם תבינו את מה שעומד מאחורי גישה זו. אני חושב שאין צורך שאסביר או שאפרט. זה די מובן מאליו בהבנה מיידית או לאחר מחשבה מעמיקה.

בתודה וסליחה על הרשומה והמסר הכללי. פשוט זה מביך אותי לקבל מסרים בע"פ או בכתב בענייני דרגות וקידום.

בברכה, ובתקווה להתמקד באימונים ובתירגול מסור ללא מחשבות ודיבורים על דרגות.

זאב.

תגובה 1:

  1. שלום זאב . רציתי להגיב על מה שכתבת בנושא עליה בדרגה .
    אני יותר ממסכים לכל מילה . גם אני למדתי קרב מגע ובהמשך
    אייקידו ומעולם לא פניתי למורה בהקשר לדרגות . לא שמישהו
    אמר לי שאסור פשוט היה לי ברור באופן אינטואיטיבי .
    אני כועס על כאלה שעושים את זה ואפילו חברים שדיברו
    עם המורה שלי לגבי . אני טוען שאין מצב , רק המורה קובע .
    המורה יכול גם להתעכב ואפילו לשכוח לפעמים . קורה הוא רק בנאדם . מי שלא מתאים לו יכול תמיד לעבור למורה אחר .
    להתראות , אני מקווה בקרוב .

    השבמחק