יום שבת, 19 בינואר 2013

נפילות וגלגולים באייקידו - להיות חברים של כח המשיכה

שינויים בהרגלי הנפילה
הטכניקות באייקידו מתאפיינות בכך שבסיום כל טכניקה, התוקף תמיד מתגלגל או מרותק כשהוא שרוע על הארץ. בשיעורי האייקידו הראשונים, מוקדש זמן ניכר ללימוד ולשיפור מיומנויות הנפילה לכל כיוון אפשרי, בכדי שנלמד ליפול באופן מהנה ובטיחותי, בקלילות, ביעילות, ולכיוון הרצוי, בכדי שלאחר הנפילה או הגלגול, נמצא את עצמנו במיקום יעיל ובטוח ככל האפשר. אינספור מתאמנים מספרים על כך שהם מנעו מעצמם פציעה בזכות מיומנות הנפילות של האייקידו.

אריאל שהתגלגל: אחד המתאמנים אצלנו שעובד במשרד גדול הלך יום אחד כשהוא אוחז בערימה גבוהה של תיקיות מסמכים. הוא לא שם לב שחשמלאי שעבד במקום מתח כבל מאריך לאורך הרצפה, וכשהוא חצה את המשרד בהליכה מהירה, הוא נתקל בכבל ומצא את עצמו באויר. ביחד עם ערימת התיקיות הוא עשה גלגול אייקידו מושלם שהסתיים כשהוא עומד ללא פגע מעברו השני של הכבל. רק כשעובדי המשרד מחאו כולם כפיים בשמחה ובתדהמה הוא הבין מה בעצם קרה. מבחינת הגוף שלו, הוא ביצע מה שהוא רגיל היה לעשות באימוניו הקבועים בדוג'ו.

נס? מזל מיומנות? ג'ון סטיבנס סנסיי (דאן 7 באייקידו, מורה ומתאמן וותיק ומפורסם, ופרופסור ללימודי בודהיזם) ביקר בדוג'ו שלנו, ובבוקר חופשי אחד טיילנו איתו בירושלים העתיקה. הוא מעד אל תוך תעלה צרה ועמוקה שנחפרה על ידי פועלים שתיקנו את השביל העתיק. הרגל שלו צללה אל עומק התעלה, והגוף שלו נפל לגמרי לפנים עם כל כובד משקלו, שישים וחמש שנותיו, וגובה קומתו. אני הייתי בטוח שאני עומד לראות שבר פתוח אכזרי ונורא. היה לי חושך בעיניים. קפצתי עליו, הוא שכב על השביל עם עיניים עצומות. לפתתי את הרגל שלו, את עצם השוקה, והייתי המום לגלות שהרגל נראית שלמה. הוא פקח את עיניו, קם, ניקה את האבק מעל גופו, ואמר שהכל בסדר. זה היה האוקמי (נפילת אייקידו) מהמרשימים שראיתי עד כה. הגוף שלו פשוט הסתדר בזוית שמנעה ממנו מלרסק את עצם השוקה ואת שאר חלקי הגוף שנפל והיה שרוע לגמרי על רצפת האבנים הבולטות של ירושלים העתיקה.

באייקידו מתורגלים שלושה סוגים של נפילות: נפילה להישארות על הקרקע, גלגולים, ונפילות גבוהות כשכל הגוף באויר.

כלל יסוד בנפילה לאחור ולצדדים: גו וגוף עגולים וסנטר צמוד לחזה. עיגול הגב מפחית את עוצמת הפגיעה בחוליות הגב ובאגן, והצמדת הסנטר אל החזה שומרת על הראש ומונעת ממנו מלהיזרק לאחור ולהיפגע.

כלל יסוד בנפילה קדימה: נפילה רכה ושקטה והשארת הברכיים באויר עד לסיום הנפילה. 

כללי יסוד בגלגולים לאחור: הטיית הראש לכיוון הכתף כשהרגליים נשלחות לכיוון הכתף השניה. כך נמנע לחץ על חוליות הצוואר ועל העורף.

כלל יסוד בגלגולים לפנים: הטיית הראש לכיוון הנגדי מזה של הרגל הקדמית. לדוגמא: אם רגל ימין לפנים, המבט הוא לצד שמאל. סיום הגלגול הוא בקימה מיידית להָאנְמִי (עמידת מוצא) עם הפנים לכיוון בן הזוג.

כללי יסוד בנפילה גבוהה לאחור ולפנים: היד נוגעת בארץ לפני הגוף. לימוד איטי, קפדני וזהיר.

ארבעה כללי יסוד בתהליך הלימוד של הנפילות והגלגולים
גלגולים ראשונים - תרגול ראשוני אך ורק בהדרכת מורה מוסמך. על משטח רך, נקי מחפצים ובמרחק מה מהקיר.
אמון באימון - ביצוע מדוייק של הנחיות המורה מבלי למהר לשלב הבא. לימוד הדרגתי וחזרה מדי שיעור על הצעדים הבסיסיים ביותר.
נשימה - תלמידים חדשים נוטים לעצור את הנשימה בזמן הגלגול. עלינו להתגבר על רפלקס זה. נשיפה בזמן הגלגול מונעת נוקשות יתר ועוזרת לנו להישאר רגועים.
מבט - קורה לעיתים שמתאמנים עוצמים עיניים בזמן הנפילה. עיניים פקוחות ומבט ערני חשובים הן לשם הבטיחות שלנו, והן בהתחיסות אל האייקידו כאל אמנות לחימה שמחייבת אותנו להיות ערים לכל מה שמתרחש סביבנו.


ציור גל והר פוג'י, הוקוסאי 1760 - 1849
נפילות באימון ובחיים
כמו באימון, גם בחיים, קיימים רגעים ותקופות בהן אנו בתחושה של נפילה, ועלינו להתמודד עם קשיים ומצוקה. גמישות וחוסן הגוף והנפש שהאייקידו מסייע לנו לפתח, מאפשרים לנו "ליפול נכון", למזער את הנזק, ולדעת לקום לאחר מכן ולהמשיך בדרכנו. בחיים כמו בים, כשמגיע גל עצום, מוטב פשוט לצלול תחתיו, לעצור את הנשימה לכמה שניות, ולעלות שוב אל פני המים ברגע המתאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה