יום ראשון, 20 בינואר 2013

אוקה וטורי - אמנות הדיבור ואמנות ההקשבה

אין לי יריבים
באימון אייקידו, הטכניקה מבוצעת על ידי הטוֹרִי, אשר מגיב להתקפתו של האוּקֶה - התוקף. באייקידו, אנו משתמשים במילה אוקה או במקומה במילה "תוקף", ונמנעים מלהשתמש במילה "יריב", שכן על פי הדרך שהתווה מייסד האייקידו, אין באייקידו תחרויות ויריבים, אלא בני זוג לאימון. כינוי התוקף במילה "יריב", גורמת לנו להיות נגדו, בעוד שבאייקידו, אנו שואפים להתמודד עם ולא נגד, ולהמיר את העימות, בתהליך ששואף להבנה וליצירת איחוד, במקום הגדלת הניגודיות בעקבות נצחון של האחד ותבוסה של האחר.



צריך שניים (לפחות) לאייקידו
טכניקת אייקידו היא "שלם" שמורכב משני חלקים: תפקידו של האוקה ותפקידו של הטורי. כאשר מורה מדגים טכניקה, עלינו ללמוד ככל האפשר כיצד היא מתבצעת, ובמקביל, להקדיש תשומת לב רבה גם לתפקידו של האוקה מרגע ההתקפה ועד שהטכניקה מסתיימת על כל שלביה.

טורי או נָאגֶה?
ישנם מורים ומתאמנים שמשתמשים במילה "נָאגֶה" במקום במילה "טורי". פירוש המילה "נאגה" הוא הטלה, ולכן השימוש ב"נאגה" מתאים כאשר מדובר בטכניקת הטלה ולא בטכניקת ריתוק, בעוד שהמילה "טורי" מתאימה לשני סוגי הטכניקות.

שלושת שלבי הפעולה של הטורי כפי שלימד מייסד האייקידו:
משולש: מוכנות - עמידת המוצא של האייקידו בעלת הבסיס המשולש וכיוון הקודקוד הקדמי של המשולש אל מרכז האוקה.
עיגול: הצטרפות מעגלית אל הקי ואל תנועת ההתקפה של האוקה.
מרובע: סיום הטכניקה - שליטה במצב, וזָאנשִין לאבעה כיוונים. זאנשין הוא מושג בסיסי באמנויות לחימה יפנית, ופירושו תשומת הלב לאוקה ולסובב לאחר שהטכניקה הסתיימה). זאן-נשאר, שין-לב, תשומת לב.

ארבעת שלבי הפעולה של האוקה:
מוכנות: קָמָאֶה - עמידת מוצא על כל כלליה הנלווים, מָא-אָיי - מרחק בטוח מהאוקה.
התקפה: ביצוע נכון ומדוייק של ההתקפה. על ההתקפה להיות כנה, עם כוונה מלאה, ותוך שמירה על התמקמות בטוחה ויעילה.
תגובת הגוף לטכניקה: קשב תנועתי יעיל ככל האפשר בכדי להגיב באופן זורם שמאפשר להימנע מפגיעה. בשלב מתקדם יותר, קשב תנועתי זה, מאפשר לנו להבחין בייתר קלות בהזדמנויות בהן ניתן לנתב את תנועותיו של הטורי, כך שיתאפשר לנו לבצע טכניקה משלנו בהתאם לטכניקה שלו.
חזרה לקמאה: הטכניקה מסתיימת רק כאשר חוזרים שוב למצב של קמאה תוך שמירה על זאנשין.

דו שיח בין אוקה לטורי
הטורי מקשיב קשב תנועתי להתקפת האוקה, ומייד לאחר מכן גופו של האוקה הוא זה שמקשיב ומגיב לפעולת הטורי. לכן תפקידו של האוקה נקרא אוּקֶמִי - הגוף שמקבל את הטכניקה (אוקה-מקבל, מי-גוף).

אמנות האוקה והטורי בחיים
בחיי היום יום, היכולת להקשיב היא אמנות של ממש, וכאשר מפסיקים לנסות להידחף בין המילים של זה שמדבר, נוצר בלב שלנו שקט, שמאפשר למילים ולמשמעותן להגיע אל מחוז חפצן בלב שלנו.

אמנות הדיבור מאפשרת לנו לשוחח או לשאת דברים תוך תשומת לב לתגובות המאזינים ולמצב הקשב שלהם. רגעי שקט מדי פעם, יאפשרו למאזין שלנו לעכל את דברינו, ולהגיב מדי פעם, ובכך ליצור שיחה פוריה.

העולם יראה אחרת אם יותר ויותר אנשים ילמדו את אמנות הדיבור וההקשבה, או את תפקידי האוקה והטורי בחיים. האימון באייקידו מסייע לנו להפנים זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה