יום שלישי, 20 באוגוסט 2013

מה שבלב האייקידו ואמנויות יפן: נשימה

רשומה זו היא חמישית (ואחרונה) בסדרה שעוסקת בדברים החבויים בחימום שלנו באייקידו. חמישיה זו של רשומות תשמש כמלל נלווה לחוברת קטנטנה שאני מכין ושמסבירה אודות תרגילי החימום אצלנו בדוג'ו. הרשומה הראשונה עסקה במתנה שבהמתנה. הרשומה השניה סיפרה על שפם ועיני תינוק באייקידו, השלישית עסקה בנקודת התצפית של המורה, הרביעית דיברה על קשב פנימי וקשב היקפי, ולסיום, ברצוני לשתף במחשבותי אודות נושא שמאתגר אותי יותר מכל בזמן תירגול אייקידו: נשימה.

החל מרגעיו הראשונים של השיעור, אני מנסה לשלב נשימת בטן עמוקה. נשימה נכונה ברגעי קידות הפתיחה, בזמן תירגול מדיטציה, תנועות החימום ותירגול התנועות הבסיסיות של האייקידו, כמו גם בזמן תירגול נפילות וגלגולים, ובעת ביצוע טכניקות באייקידו. שילוב נשימת בטן בזמן החימום, מסייע לי להתרגל לנשימה זו, ולהמשיך בה גם במשך שאר השיעור.

המורה שלי בקיוטו נהג לומר: "טכניקה אחת, נשימה אחת" - הִיטוֹ ווָאזָה, הִיטוֹ קוֹקיוּ.

מנות פסטה ונשימת בטן
כשהגעתי ליפן ללמוד שם אייקידו, הייתי צעיר בן עשרים ושתים, עם שאיפה להישאר ביפן שנים רבות ולהתאמן ככל האפשר. אך בכדי לחיות ולהתאמן, צריך כמובן לעבוד. מצאתי משרה מצויינת במסעדה איטלקית במרכז העיר, וככל שחלפו הימים, כך נדרשתי להיות מסוגל לתפקד במהירות ותחת לחץ. נדרשנו לעשות הכל במסעדה - למלצר, לבשל, להכין את המנות, לייצר את הפסטה, לשטוף כלים, לנהל את הקופה ועוד ועוד. הגישה של בעלי המקום היתה שכל הצוות צריך להיות לא פחות ממעולה בכל מלאכות המסעדה, ובעיקר להקפיד על יחס אדיב ורגוע אל האורחים (כך נקראים סועדים במסעדה ביפן). בצהריים, בשעת הלחץ, המסעדה התמלאה במהירות, וכשעמדתי במטבח שצפה אל המסעדה מול המתקן שהרתיח את הפסטה ואת הרטבים, נלחצתי, וממש נמלאתי אימה לנוכח כמות ההזמנות והדרישה לדיוק ולאפס תקלות ושגיאות.

למחרת בבוקר, בזמן שניקיתי את המסעדה לקראת פתיחתה, שילבתי בתנועות הטיאטוא את טכניקת הנשימה שהמורה שלי לאייקידו לימד אותי ימים אחדים לפני כן. החלטתי בליבי, שכשיתחיל הלחץ במסעדה, אשמור על נשימת בטן זו, ונראה אם זה יעזור. הפלא ופלא! באותו יום ניהלתי את עמדת הכנת המנות באופן שהפתיע אותי ברוגע, בזריזות ובריכוז. עשרים שנה עברו מאז וגם כיום אני מנסה ככל האפשר להתאמן על נשימת בטן ולשלב אותה באייקידו, בזמן החימום, וגם ביומיום - ברגעים של מתח, לחץ או פחד. הנשימה תמיד מסייעת לי ומחוללת שינוי מהיר פנימי וחיצוני.

נשימת בטן עמוקה - פוּקוּ שִׁיקִי קוֹקיוּ, משפיעה במהירות על המוח, על התודעה, על הגוף כולו ועל הסובב.

נשימה בלתי נראית
אמנים גדולים רבים ומורים ידועים לאייקידו ולאמנויות יפניות נוספות, מעניקים חשיבות עליונה לנשימה נכונה ולשילובה בכל שלב של יצירה ותירגול - החל משלבי ההכנה, דרך תיזמון עם התנועה, וכלה בשלבי הסיום והרגעים שאחריו. טכניקת נשימה מיוחדת זו, אשר עליה אנו מתאמנים בשקידה, היתה עבור לוחמי העבר קריטית בשני מובנים: היא איפשרה להסתיר את הנשימה, כך שקשה היה להבחין האם הם שואפים או נושפים. בזמן נשיפה, ההתקפות והטכניקות מבוצעות בייתר יעילות, והלוחמים לא רצו להיות מופתעים לקראת שאיפה או בתחילתה. נשימת בטן סייעה להם גם לשמור על רוגע וקור רוח שהעניקו להם יכולת תגובה יעילה ומהירה.

תזמון הנשימה של מוסאשי
Miyamoto Musashi 1584-1645
הלוחם היפני המפורסם ביותר של יפן - מִיָאמוֹטוֹ מוּסָאשִי כתב בשנת 1645 במגילת המים בספר חמש הטבעות, אודות התקפה בתזמון עם נשימה. גם כיום, בכירי המורים לקנדו מלמדים את שדורות רבים של לוחמים מלמדים עוד מאז ימי הסמוראים: שאיפה מהירה דרך האף אל תחתית הבטן, אצירת האויר תוך עצירת הנשימה לרגע, וצעקת קִיאָיי תוך כדי ההתקפה. לאחר מכן, המשך נשיפה עם המעבר אל מיקום בטוח ושמירה על זָאנשִין.
_____________
קיאיי: מיקוד כל האנרגיה תוך צעקה שנובעת היישר מהבטן. קיים גם קיאיי ללא כל צליל. זאנשין: הישארות התודעה - המשך תשומת לב לתוקף ולסובב גם לאחר סיום ביצוע טכניקה או התקפה.

גשר גוֹג'וֹ בנשימה אחת
Gojo Bridge - Kyoto
בעיר העתיקה והיפה קיוֹטוֹ, היתה אימרה שסמוראים אימצו כאימון יומיומי: "יש ללכת לאורכו של גשר גוֹג'וֹ בנשימה אחת". האימרה מתייחסת כמובן לאורך הנשימה ולא למהירות ההליכה :-)
רוב הסיכוים, שאם תבקרו בקיוטו באביב בזמן פריחת הדובדבן, או בסתיו בתקופה בה העצים לובשים צבעי שלכת, היופי המהמם יגרום לנשימה שלכם להיעתק מפיכם. ובכל זאת, נסו פעם לעבור כשבעים מטרים (אורכו של הגשר) בנשימה אחת.

מקור הכח הרוחני 
Kenzo Awa 1880 - 1939
אָווָה קֶנזוֹ סֶנסֶיי - מורה מהולל לקשתות יפנית מסורתית שלימד ביפן בחציה הראשון של המאה העשרים, ביקש מתלמידו: "לאחר שאיפה, דחוק את האוויר כלפי מטה, עד שיימָתח קיר הבטן, ועצור אותו שם לרגע. ועכשיו, פלוט את האויר לאט ככל האפשר במידה שווה, כדי לשוב לאחר הפסקה קצרה ולנשום בשאיפה מהירה - וכך פנימה והחוצה בקצב שייקבע בעצמו לאט לאט. אם תבצע זאת כראוי, תרגיש שמיום ליום תהיה לך הירייה בקשת קלה יותר. בזכות נשימה כזאת תגלה לא רק את מקורו של הכח הרוחני, אלא תגיע גם לכך, שמעיין זה יפיק יותר ויותר וככל שתהיה רפוי יותר כך תגדל הזרימה אל איבריך."

כשקראתי את ההסבר של אָווָה סנסיי, מצאתי שהוא זהה לעקרונות ולמהות הנשימה של האייקידו. לאחר מכן, התברר לי שאותה נשימה בדיוק משמשת גם אמנים רבים כמעט בכל תחומי אמנויותיה המסורתיות שלי יפן - לחימה, טקס תה, קליגרפיה, תיאטרון, סידור פרחים ועוד.

קוֹקיוּ באייקידו
Kokyu Nage - Doshu Ueshiba Moriteru
נסו להתאמן על נשימת בטן כבר באימון הקרוב. ניתן לשלב נשימת בטן בכל תנועה ותנועה, וגם בזמן ישיבה שקטה, צפיה בהדגמה או בעת קבלת הסבר. באייקידו קיימות טכניקות רבות שנקראות בשם כולל - קוֹקיוּ ווָאזָה (קוֹקיוּ הוֹ, קוֹקיוּ נָאגֶה). קוקיו פירושו "נשיפה ושאיפה", ומייסד האייקידו התאמן ולימד ללא לאות את עקרון הקוקיו ודרכים לפתח עצמת קוקיו באייקידו ובחיים.

להתראות בדוג'ו.

6 תגובות: