יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

לב אכפתי מאת קנשו פורויה סנסיי

רשומה זו פורסמה במקור על ידי קֶנשׁוֹ פוּרוּיָה סֶנסֶיי עליו השלום בעלון החודשי של הדוג׳ו שלו. אחד התלמידים בדוג׳ו שלנו (מייק) הסב את תשומת ליבי אליה, ומאז היא מלווה אותי ומהווה עבורי תזכורת יומיומית חשובה ובעלת ערך, השפעה וחיזוק בדרך בה אני שואף להתנהל.

אשמח אם גם אתם תקראו אודות סוד קטן בעיצוב גנים יפניים והקשר שלו להתפתחות דוג׳ו טוב, וכן תכירו הנחיה מעניינת של פורויה סנסיי למדריכים.

לב אכפתי - caring heart
מאת קנשו פורויה סנסיי
תרגום לעברית: זאב ארליך © 2013

מורה עשוי להיות ברמה גבוהה או ברמה נמוכה; הוא עשוי להיות קשוח או עדין; ייתכן שידריך בקצב מהיר או באיטיות, אך בכל מקרה מורה חייב, שיהיה לו כלפי תלמידיו לב אכפתי (caring heart). אף על פי שזו משאת נפשנו הגבוהה ביותר, אין די בכך שמורה יאהב את התלמידים שלו. על מורה ללמד גם בחכמה. כפי שכולנו יודעים, אהבה ללא חכמה מובילה לטרגדיה, בדיוק כמו המַפָּלָה שנגרמת כתוצאה מחכמה ללא אהבה.

לחלק מהתלמידים נחוץ מאוד מורה שמתאפיין בייתר עדינות, אך ברוב המקרים, הדבר יגרום להם להיעשות למפונקים או לבעלי ציפיות ודרישות ייתר מהמורה. אם המורה קשוח מדי, תלמידיו עלולים להיות נוּקשים, אך במקרים מסויימים, קשיחות היא הדרך היחידה ללמד תלמיד אשר זקוק לעידוד רב ולאנרגיה.

באמנויות הלחימה כיום, קיים דגש על אופיו ואישיותו של המורה, ואכן, על התלמיד לחפש אחר מורה אשר הוא מאמין שיוכל להעניק לו את הטוב ביותר.

בכל מקרה, כמורים, אל לנו לאפשר לאישיות שלנו להתנוסס מעל ולהטיל צֵל על אוֹ-סֶנְסֶיי (מייסד האייקידו), על דוֹשׁוּ (ממשיך דרכו), ועל חכמת האייקידו. לדוגמא, אם אני מורה למתמטיקה בבית-ספר, האם התלמידים באים אלי בשל האישיות המקסימה שלי? או על מנת ללמוד מתמטיקה? ככל הנראה, נדרש מעט משניהם, אך מורה ששואף להצטיין, צריך לוודא שהוא עצמו ממוקד בהוראת דברים בעלי תועלת, חשובים, והכרחיים להתפתחות ולצמיחה של תלמידיו בכל שיעור ושיעור.

זכור לי מקרה שאירע בתקופת לימודי באוניברסיטה. אחד המרצים היה נפלא בצורה יוצאת דופן. הוא סחף את ליבנו בהרצאותיו, והרגשתי ששיעוריו היו הטובים ביותר שאי פעם חוויתי. אך לאחר מכן, למרות הנאתי הרבה משיעוריו, נוכחתי כי הוא אמנם בידר אותי כראוי, אך לא למדתי דבר, והיתה לזה השפעה רצינית לרעה על הקורסים הבאים. עברה עלי תקופה קשה מאוד לאחר מכן.
היה לי עוד מרצה, שהיה רציני למדי ואף משעמם. לא נהנתי במיוחד מהשיעורים שלו, מפני שלא היה בהם ה״ניצוץ״ וה״קסם״ שהיה בשיעוריו של המרצה המבדר, אך לאחר זמן מה, הבנתי שלמדתי כל כך הרבה, עד שאפילו כיום אני חש הכרת תודה כלפיו. לעולם לא אשכח זאת.

כמובן, מורה טוב הוא שילוב של שתי המעלות. לחלק מאיתנו, כמוני, יש ״מעט מזה״ ו״מעט מזה״, ולכן, עלינו להתרכז ולהפיק מעצמנו את הטוב ביותר לו אנו מסוגלים.

למדריכים שבתחילת דרכם, אני מציע להקדיש זמן מה לפני כל שיעור בכדי להירגע ולמקד את עצמם. חישבו על הדברים שאתם מתכננים לעשות, אך חשוב יותר, חישבו על דברים אשר להם התלמיד זקוק. התבוננו בדוג׳ו, חושו את האווירה, ראו מי הגיע היום להתאמן, היזכרו מה נילמד בשיעור הקודם, ונתחו מה לדעתכם הנחוץ להם ביותר בשיעור של היום. בשיעור אחד, אין צורך ללמד את ״כל״ אמנות האייקידו. העניקו להם דבר אחד טוב, בין אם הוא ייראה להם קטן או יוצא דופן. גם אם אינך יודע מה ברצונך ללמד, ראשית עליך לטפח בקירבך לב אכפתי. נסה להעצים תחושה זו ככל האפשר ברגעים שלפני תחילת השיעור.

אצל מורה שמתאפיין בכנות, יתפתחו תלמידים כנים. אצל מורה עצל יתפתחו תלמידים עצלים. אצל מורה חכם, יתפתחו תלמידים חכמים. הראה את צידך המרושל, ותלמידיך כולם יהיו מרושלים. אם אתה מבולבל או ברור, תלמידיך יהיו מבולבלים או ברורים.

כמו אצלי, ייתכן שגם כשרונותיך צנועים, אך אם תעקוב בנאמנות אחר לימוד נכון של אייקידו, לא תוכל להיות רחוק מהדרך הנכונה. ואף על פי שמתאמנים רבים אינם אוהבים את העובדה שאני מדגיש זאת, התבניות התנועתיות (form) הבסיסיות הן חשובות מאוד. תבניות התנועה הן אבן הבוחן, הסרגל, והקו הישר והנכון, אשר באמצעותו תמדוד ותאמוד את מסלול האימונים שלך.

קיים סוד בהכנת בריכת נוי קטנה בגן יפני. בבריכה קטנה, דגי הקוֹי (דגי נוי גדולים בצבעי זהב, כתום, לבן ואפור שנהוג לגדל בגנים יפניים) נוטים להישאר כולם באותו איזור. אך אם מציבים אבן במרכז, הבריכה מקבלת צורת עיגול כמו דוֹנָאט, ונוצר מסלול סביבו הדגים נעים. הם ימשיכו לשחות, יגדלו ויהיו חזקים. רק בזכות הצורה (form) של הבריכה, ניתן לעודד את גדילת והתפתחות הדגים בחיים בה.

לעיתים, לפני שאני מדריך בשיעור אייקידו, אני תוהה כיצד אוכל להציב אבן זו במרכז האימון של התלמידים שלי, כך שהיא תגרום להם לצמוח ולהיות חזקים. אבן זו היא מה שאני אוהב לכנות ״לב אכפתי״.


4 תגובות:

  1. זה פשוט נהדר! תודה ששיתפת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה. פורויה סנסיי היה איש חכם ורב פעלים.

      מחק
  2. אגב, באיזה מושג יפני הוא השתמש ל"לב אכפתי"?

    השבמחק
    תשובות
    1. המאמר המקורי נכתב על ידי פורויה סנסיי באנגליץ. הוא במושג: caring heart

      מחק