יום חמישי, 13 בנובמבר 2014

שִׁינְסָה 審査 - מבחן אייקידו

שִׁינְסָה 審査 - מבחן אייקידו

מבט על עצמך




המושג "שִׁינְסָה" מתאר מבחן באמנויות לחימה, אך לפני שאנו נזכרים במבחנים מאוסים בהם השתתפנו במסגרת מערכת החינוך, חשוב שנבין את ייחודיותו של המבחן באייקידו.

המשמעות המקורית

בדוג׳ו, אנו מתיחסים אל המילה "מבחן" על פי המשמעות המקורית שלה - התבוננות מעמיקה ויסודית על מנת לאמוד את ערכו או את יכולותיו של האובייקט. בדיוק כמו לעמוד על גבעה שמשקיפה על הנוף ולבחון את הסביבה באופן מעמיק. או לבחון בעיון חפץ אמנות שמונח בידינו.


התבוננות בוחנת ומעמיקה בספל - מעשה ידי אמן -
בזמן תירגול טקס תה

שערים בדרך
המבחן באייקידו הוא מעין טקס בו הדוג׳ו כולו מתבונן בתלמיד שהתקדם עד כה בזכות עצמו אך גם בזכות כל מתאמן ומתאמנת, וכל מדריך ומדריכה שהתאמנו עימו. כאשר תלמיד נבחן, הדוג׳ו כולו עומד למבחן. תהליך הפיכת התלמיד לאמן הוא גם תהליך התפתחותו של הדוג׳ו כולו.

התנתקות ומבט רענן
שִׁינסָה אם כן, הוא מעמד טקסי, בו אנו נדרשים להדגים את היכולת שלנו בפני המורה ובפני חברינו לקבוצה. אחת ממטרות השינסה היא קבלת נקודת מבט חדשה, וכן גילוי ונטילת אחריות על תהליך הלימוד שלנו. רגעי המבחן, הם כהתבוננות אמן ממרחק-מה על עבודת האמנות שלו. התנתקות רגעית מהיצירה, מבט מנקודת מבט חדשה, וחזרה בצעד בטוח אל מלאכת היצירה, בלב מלא השראה.

התפתחות האֹמן
כמקובל בשיטות מסורתיות, תקופת לימודיו של החניך בדרכו להפוך לאמן, מחולקת למספר שלבים במסעו שהחל בהצטרפותו אל הדוג׳ו. על המורה מוטלת אחריות להבהיר למתאמן את המצופה ממנו בכל שלב ושלב. כאשר תלמיד ניגש למבחן, עליו להקדיש לאמנותו זמן רב מעבר לשעות שיגרת האימונים. תהליך ההתכוננות למבחן, מלמד אותנו ליטול אחריות ויוזמה, לעזור ולהיעזר זה בזה, ולהפסיק להסתמך רק על הנלמד בשיעורים השגרתיים.

שוויון נפש
את המבחן אפשר לעבור בהצלחה רבה, לעבור אותו באכזבה רבה, ולעיתים אף להיכשל. תהיה התוצאה אשר תהיה, עליך להודות לאחר המבחן מקרב לב לשותפים שלך למבחן, לאלו שסייעו לך להתכונן וכן למורה שבחן אותך, ולא לעשות עניין מכשלון או מהצלחה.
לא הכישלון או ההצלחה יקדמו אותך, אלא התובנות בהן זכית הודות להכנות למבחן וחוויית המבחן עצמו.

ארבע "מילות הקסם" להכנה לשינסה: סימולציה, הדרכה, תירגול וזמן: 

סימולציה של המבחן במלואו תעזור לך מאוד להתכונן לקראתו. יש להכין את רשימת הטכניקות הנדרשות למבחן, ומדי כמה שיעורים לבקש ממתאמן וותיק יותר לצפות בך מבצע את המבחן כולו כאילו היה זה מבחן אמיתי. לאחר מכן בקש מהמתאמן הוותיק לתת לך ביקורת.

תירגול הבנה ולמידה של הטכניקות או העקרונות בהם התגלה קושי בזמן הסימולציה. עבודה על הדברים אשר עליהם העירו לך בסימולציה. בנוסף לאימון בדוג׳ו, אני ממליץ בחום על תירגול לבד בבית מול פרטנר דמיוני, וכן תירגול בדמיון.

הדרכה של וותיקים ממך היא אולי החשובה מכל. המתאמנים הוותיקים שמחים לסייע, לענות על כל שאלה ולהתאמן ביחד. ההכנה למבחן עוזרת לדוג׳ו כולו להתקדם - לניגשים למבחנים, וכמובן גם לכל אלו שמסייעים להם ומתמודדים שוב עם העקרונות הבסיסיים ביותר של האמנות שלנו.

זמן הוא גורם בעל חשיבות רבה. אני ממליץ לגשת למבחן רק לאחר שהצלחת לבצע מספר סימולציות של המבחן מבלי להזדקק לעצירה ולמחשבה, ועם חוות דעת חיובית מצד מישהו וותיק ממך. כמו כן, אני ממליץ להשתדל להגביר את מספר האימונים ולהפיק את המיטב מכל אימון ואימון.



לאחר המבחן, חשוב להפיק לקחים ולרשום לעצמנו במפורט היכן שגינו ועל מה עלינו להתאמן לקראת השלב הבא.

"בקש סטירת לחי 
אם תראה למישהו יצירה שלך ותשאל אותו לדעתו, הוא בוודאי יגיד לך שזה נראה טוב כי הוא לא רוצה לפגוע בך.בפעם הבאה, במקום לשאול האם זה בסדר, שאל מה לא בסדר.אולי לא יגידו לך מה שאתה רוצה לשמוע, אך יש סיכוי שתשמע ביקורת כנה.האמת כואבת, אך בטווח הארוך היא עדיפה על טפיחה על השכם."  פּוֹל אָרדֶן, Whatever You Think Think The Opposite


http://www.amazon.com/Whatever-You-Think-Opposite/dp/1591841216
By Paul Arden

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה