יום ראשון, 18 בינואר 2015

השיעור השלישי באייקידו: משולש, עיגול ומרובע.


טֶנְקָאן בזוגות
השיעור נפתח בתירגול טֶנְקָאן. כמעט כל שיעור אייקידו נפתח אצלנו בתירגול של תנועה בסיסית זו. בשיעורים הראשונים אנחנו מתאמנים על טנקאן לבד, והחל מהשיעור הרביעי, מתנסים לראשונה בתירגל טנקאן בזוגות.



משולש, עיגול ומרובע - באייקידו ובחיים
אחת הדרכים הנפוצות להסביר את עקרונות האייקידו הבסיסיים ביותר, נעזרת בשלוש צורות פשוטות:


לאחר הסבר שלושת הצורות, ניסינו להתאמן על טנקאן תוך תשומת לב למוכנות (משולש), הצטרפות מעגלית (עיגול), ובסיום, למודעות לסובב - לארבעה כיוונים (מרובע). 



תירגול קוֹהוֹ אוּקֶמִי
לאחר תירגול טנקאן, חזרנו לחיזוק הגוף והבטחון בנפילה לאחור. הקדשנו זמן להבנה וליישום עקרון הנפילה לאחור בקירבה לבן הזוג - כדי למנוע פגיעה בכתף, וכן כדי להקשות עליו לתקוף אותנו שוב.

היכרות ראשונית עם אִיקְיוֹ
בשיעור הבא (החמישי) נתחיל ללמוד את הטכניקה הראשונה של האייקידו שנקראת אִיקְיוֹ. לקראת תחילת הלימוד, הטכניקה הודגמה בפני המתאמנים בצורה הבסיסית ביותר שלה, וכן בהתמודדות עם מגוון התקפות.



שׁוֹמֶן אוּצִ׳י
איקיו נלמד בתחילה מול התקפה חזיתית שנקראת ביפנית ״שׁוֹמֶן אוּצִ׳י״.
מילולית:
שׁוֹמֶן - חזית.
אוּצִ׳י - מכה.

כדי להבין את מהות ההתקפה ואת התנועתיות שמאפשרת אותה, אחזנו בחרב מעץ (בוקן) ותירגלנו אותה בעזרתה. בד בבד למדנו מה זה בוקן, כיצד אוחזים בבוקן, כיצד קדים קידה עם בוקן (ומדוע), כללי בטיחות עם בוקן ואטיקט.

דגשים:

  • האימון עם בוקן מתחיל ומסתיים בקידה עם הבוקן.
  • מרכז הגוף כל הזמן מונמך מעט.
  • ההתקדמות היא ממרכז הגוף ועל כרית כף הרגל.
  • הראש נשאר זקוף והמבט רחב ככל האפשר.
  • תנועת החיתוך מסתיימת בדיוק עם סיום ההתקדמות על כף הרגל.


מָווָארִי אָשִׁי
בנוסף לתנועת ההתקפה הבסיסית (שומן אוצ׳י), למדנו גם כיצד להפנות את הגוף לאחור בצורה נכונה ויעילה. הפנייה שנקראת ״מווארי אשי״.


דגשים:

  • מרכז הגוף מונמך מעט.
  • הגב והראש זקופים כל הזמן.
  • החרב נשארת כל הזמן על אותו קו מבלי לסטות הצידה.


סיכום: שלוש צורות בשלושה רבדים
סיכמנו את השיעור בהסבר אודות מהות שלושת הצורות של האייקידו בשלושה רבדים:
1. כעיקרון בסיסי באמנויות הלחימה המסורתיות של יפן.
2. כעיקרון בסיסי באייקידו.
3. משולש, עיגול ומרובע בחיי היומיום.

בחיי היומיום, משולש מסמל מוכנות. כמובן, אנחנו לא יכולים להיות תמיד מוכנים לכל הפתעות החיים. החיים מזמנים לנו הפתעות טובות ופחות טובות, ולעיתים גם הפתעות לא נעימות כלל. מובל מאליו שאי אפשר להיות תמיד להיות מוגנים מפני הפתעות אלה. שמירה על עיקרון המוכנות - עיקרון המשולש - בחיי היומיום, מתאפשרת לנו אם אנו מתחזקים את הגוף ואת הנפש, מתאמנים, שומרים על אורח חיים בריא, לאיזון בין עמל לרוגע, להמולה. תחזוקת הגוף ותחזוקת הנפש מסייעים לנו להתמודד עם הפתעות בחיים ולהחזיר במהירות יחסית את האיזון לחיינו. אותו איזון ויציבות גופנית ונפשית הם המשולש של האייקידו.

העיגול מסמל את ההימנעות מהתנגשות ואת השאיפה להגיע להבנה ולחיי שלום. עם עצמנו ועם הסובב.

מרובע מסמל את האופן בו אנו מסיימים דברים. סיום עבודה כך שמשטח העבודה או חדר העבודה מוכנים למחר או לבא אחרי. סיום מפגש בצורה יפה ונכונה. אם יש עימות או וויכוח, ואנו רואים שלא עולה בידינו להגיע לידי הבנה הדדית, אפשר לסיים בכעס ובניתוק, ואפשר גם לומר ״בוא נדבר על זה שוב בעוד כמה ימים, אני רוצה לחשוב קצת על זה״ ולהיפרד ברוח טובה ככל האפשר. סיום מסודר, וביום במודעות לארבעה כיוונים מיוצג על ידי המרובע של האייקידו.

סיום - תנועה, נשימה, שחרור
סיימנו את האימון כבכל אימון בסווארי וואזה קוקיו הו (אימון בזוגות בישיבה ותירגול שילוב נשימה ותנועה בהתמודדות עם אחיזת שתי הידיים שלנו), ולאחר מכן שחררנו את הגב בתרגיל האייקידואי - היישין אונדו.

בשיעור הבא נתחיל ללמוד איקיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה