יום שישי, 20 במרץ 2015

ישיבה ראשונה וישיבה משנית באייקידו

דרך בדוקה ללמוד את סודות האייקידו, היא להרגיש במו גופך את הטכניקה של המורה שלך. אני מכיר מספר מורים יפניים, שאינם מזמינים להדגמה תלמידים שאינם יושבים בסֶייזָה. כאשר מורה מזמין אותי להדגמה, עלי לקוד בזריזות ולקום מהר ככל האפשר. ישיבה מזרחית מסרבלת את התהליך, ורומזת למורה, שלתלמיד אולי כואבות הרגליים או שהוא אינו כשיר כרגע להדגמה. מורים מהדור הוותיק, רואים בסייזה ישיבה מכובדת ומנומסת וגישה נכונה כלפי האימון, האמנות הנלמדת והמורה. הם כמעט לעולם לא יזמינו להדגמה תלמיד שאינו יושב בסייזה מושלמת.

אחד הסממנים החיצוניים הבולטים, שמראים לי את התקדמות המתאמנים בדוג׳ו, הוא היציבה שלהם. ללא יוצא מהכלל, כל אחת ואחד מהמתאמנים, חולל שינוי באופן בו הוא הולך, עומד ויושב בדוג׳ו וכמובן מחוץ לו.

ככל שמתקדמים באייקידו, הגב הולך ומזדקף, הכתפיים מתיישרות, המבט מתרחב על קו האופק, והנוכחות נעשית יותר ויותר גדולה, אנרגטית ומלאת חיים.

יציבה נכונה מאפשרת מודעות וקשב, ומשדרת התייחסות מכבדת ומנומסת. כאשר מקפידים על יציבה, תגובות הגוף נעשות זריזות ויעילות, וכמובן בנוסף למעלותיה בכל הקשור ליכולות האייקידואיות שלנו, היא חשובה לבריאות ואף משפיעה על הנפש. כאשר עייפים או מדוכדכים, לעיתים שינוי מנח הגוף יכול לסייע לנו להתאושש.

סֶייזָה - הישיבה המועדפת באייקידו

בדוג׳ו, בעת קבלת הסבר מהמורה, נהוג לשבת בגב זקוף. צורת הישיבה המועדפת היא סֶייזָה, ורק אם סובלים מכאבים ברגליים, עוברים לישיבה מזרחית. אם יושבים בישיבה מזרחית, יש לשבת רחוק ככל האפשר מאיזור ההדגמה, שכן אם המתאמן שמסייע בהדגמה יוטל לכיוונך, הישיבה המסורבלת תקשה עליך לזוז בעוד מועד והוא עלול להתנגש בך. כאשר יושבים בסייזה, מתאפשר לזוז או לקום בזריזות במקרה הצורך.

ישיבה מזרחית - כאשר אי אפשר לשבת בסייזה

מתאמנים שאינם יכולים לשבת באחת משתי הצורות הללו, יכולים לעמוד בשורה האחורית כדי שלא להסתיר לאחרים.

בשום מקרה או מצב, אין לשבת בגב כפוף או מוטה הצידה.

רוב המתאמנים יצליחו עם אימון סבלני וזהיר, להתרגל לשבת בסייזה יותר ויותר זמן, עד שישיבה זו לא תקשה יותר כלל, והרגליים ייעשו גמישות וחזקות. חיזוק והגמשת הרגליים ושיפור היציבה, הם נושא אימון הכרחי וחשוב, והוא תורם לבריאות הגוף כולו.

יציבה נכונה בזמן ישיבה, עמידה והליכה, משרה גם בטחון, שמשפיע לא רק עליך, אלא גם על סביבתך.

במקרה (או שלא), ביפנית, פירוש המילה ״שִׁיסֶיי״ הוא יציבה, וגם התייחסות.

אימונים מהנים,
זאב.

4 תגובות:

  1. הקודים הלא מילוליים מעניינים בפני עצמם, זאב יקר, וכמי שסובל לא מעט מכאבי הברכיים, עד שאלה יחלפו או עד שאלמד להגמיש את רגליי, טוב לדעת שיש הבנה לכך, ויותר מזה. אין ק, שמנקודת מבט של חניך, אני משער שכל חניך, ואני ביניהם, רוצה להיות עד כמה שיותר ״כמו כולם״, ולא להיות יוצא דופן. אני מגךה שישיבה בסייזה, מתי שאני רק יכול, תורמת גם להקשבה ולתחושת הרוגע הפנימית שלי. תודה על הפוסט המעניין. 

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה נחום יקר. תשובותיך וההקדשה האישית שלך במילה הכתובה ושבעל פה, תמיד מהווים מקור השראה. תודה רבה.

      מחק
  2. ושוב תודה רבה זאב. אני קורא את הבלוג שלך יותר מי חודשיים והרבה פעמים אני מרגיש שאתה פונה ישירות אלי

    השבמחק
    תשובות
    1. יבגני יקר, תודה רבה רבה. אני פונה ישירות אליך, ואל עצמי ואל כולם. המון המון תודה.

      מחק