יום ראשון, 28 ביוני 2015

שלוש וחצי לגימות של אייקידו

האימונים אצלנו לאחרונה מוקדשים לאתגר תודעתי: נסיון ליישם באייקידו שלנו את מהות שלוש וחצי הלגימות של טקס התה היפני. לאחרונה למדנו דבר מעניין שאפילו בין מתאמני טקס התה היפני, מעט מאוד יודעים אותו: מדוע לוגמים שלוש וחצי לגימות לפני שמעבירים את ספל התה אל האורח הבא.

מצאנו לכך גם הקבלה לאייקידו: משמעות וסיבה אפשרית לכך שבאימוני אייקידו, כל אחד מתאמן בתורו ארבע פעמים לפני שמתחלפים בתפקידים.


הלגימה הראשונה מיוצגת על ידי המושג קוּ. קו הוא אַיִן. הלגימה הראשונה היא מפגש ראשוני עם הטעם, הניחוח והתחושה.

באייקידו, הדבר שקול לתחושה הראשונית שבביצוע טכניקה עם בן הזוג.


הלגימה השניה היא מִי. מי, או טעם ביפנית, הוא מודעות להתפשטות הטעם בחלל הפה ובלב שלנו.

באייקידו, בפעם השניה בה מבצעים את הטכניקה, חשוב לשים לב לאיכות ולתחושת המגע שלנו עם בן הזוג וכן לנקודות המגע שלנו עם הקרקע.


הלגימה השלישית מיוצגת על ידי המושג שִׁין. שין פירושו גוף. תשומת לב לאופן בו הגוף כולו מושפע מהחוויה.

באייקידו, בביצוע השלישי של הטכניקה, חשוב לשים לב לאופן בו הגוף כולו מושפע מהטכניקה, וכן לאופן בו הגוף של השותף לאימונים מושפע.


הלגימה הרביעית היא חצי לגימה והיא נקראת רֶן. פירוש המושג רן הוא המשכיות, והסתפקות בחצי לגימה מסמלת התייחסות והתחשבות בזולת - למען הזולת.

באייקידו, הפעם הרביעית - לפני שמתחלפים בתפקידים, מוקדשת לשותף שלנו לאימונים. אני משתדל שהטכניקה תבוצע למענו, למען איכות האימון שלו וכמובן למען שלומו והנאתו. אולי בשלוש הפעמים הראשונות הייתי מרוכז מדי בעצמי... כעת אנסה להיות כל כולי למענו.

מִיהוֹ, שלומדת ביפן בביקורים שלנו שם טקס תה, למדה לאחרונה מהמורה שלה את הסוד הקטן הזה אודות משמעות שלוש וחצי הלגימות, וכמו תמיד, נפלא בעיני למצוא שוב עד כמה משותפים העקרונות של כל אמנות ואמנות במסורת היפנית וכיצד האמנויות כולן שזורות זו בזו.

סודות אמנות אחת, פותחים שערים חדשים בתירגול אמנויות אחרות. שלוש וחצי הלגימות של טקס התה מיושמות באייקידו בשני רבדים נוספים. על כך בהמשך ברשומה נפרדת שתוקדש לנושא.
האם תוכלו בינתיים לומר מהם לדעתכם אותם שני רבדים נוספים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה